Garanti och ansvar
IKH ansvarar för produkter som säljs via sina butiker, sitt återförsäljarnätverk och sin webbutik i enlighet med konsumentskyddslagen. Ansvaret omfattar material- och tillverkningsfel, men inte till exempel normalt slitage eller försummelse att följa bruks- och underhållsanvisningar för produkten.
Många av våra produkter har också en garanti som anges i produktinformationen. Garantin är en extra förmån som importören erbjuder och som ger konsumenten bättre rättigheter än ansvar för fel. I händelse av ett fel på en produkt som omfattas av garantin hanteras garantiförfarandet smidigt genom att visa upp inköpskvittot när man gör en reklamation, eller en orderbekräftelse vid e-handelsköp.
Om du upptäcker ett materialfel eller misstänker ett tillverkningsfel i en produkt som du har köpt, vänligen kontakta den butik från vilken produkten köpts eller, i fråga om beställningar från webbutiken, webbutikens kundtjänst.
Produkt köpt i en butik
Kontakta den butik där du köpte produkten. Du hittar kontaktuppgifter till återförsäljare här.
Produkt köpt på nätet
Kontakta webbutikens kundtjänst (vardagar 8-16):
verkkokauppa@ikh.fi / tel. 0200 32300
Du kan också kontakta oss via kontaktformuläret.
Garantivillkor
- Garantin omfattar material- och tillverkningsfel i produkten under garantiperioden. Garantiperioden anges på webbsidan för produkten.
- Under garantiperioden förbinder sig försäljaren att efter eget val reparera, byta ut eller ersätta produkter som vid inspektion visar sig ha material- eller tillverkningsfel som på ett väsentligt sätt försämrar produktens användbarhet. Utbyte av en produkt eller del under garantiperioden förlänger inte den ursprungliga garantiperioden. Reparation av ett fel under garantin som konstaterats under garantiperioden ska utföras kostnadsfritt under normal arbetstid på säljarens serviceverkstad eller på ett servicecenter som godkänts av säljaren.
- Garantin omfattar inte fel som uppstått av:
• normalt slitage
• försummat underhåll
• felaktig installation
• felaktigt och vårdslöst förfarande
• användning i motsats till tillverkarens rekommendationer
• vattenskador
• felaktig förvaring
• andra externa faktorer som påverkar produkten negativt
• tävlingsbruk
• garantin täcker inte indirekta reparationskostnader eller andra indirekta kostnader som orsakats av den skadade delen - Försäljaren av produkten fyller i en formulär för garantianspråk för produkten, som fylls i med följande information som kunden lämnat:
• datum då felet inträffade
• En kort beskrivning av felet och den situation där det inträffade
• garantibevis eller inköpsbevis
• den person som vid behov kan kontaktas för ytterligare information