Vanliga frågor och svar

Beställning från webbutiken

  • Hur ser jag vilka butiker jag kan hämta min beställning i?

    När du anger dina kontaktuppgifter i varukorgen visas de närmaste IKH-återförsäljarna baserat på den adress du valt som utlämningsställe. För att se om din lokala IKH-butik är ett utlämningsställe för webbutiken kan du använda vår butikssökning. Om butiken är ett utlämningsställe står det "IKH Verkkokaupan noutopiste" i butiksinformationen.

  • Kan jag hämta min beställning i en IKH-butik nära min sommarstuga?

    Använd sommarstugans adress som faktureringsadress för att se vilka IKH-butiker nära stugan du kan hämta din beställning i.

  • Vad gör jag om jag angett fel kontaktuppgifter på min beställning?

    Om du angett fel kontaktuppgifter på din beställning, kontakta vår kundtjänst via e-post verkkokauppa@ikh.fi eller via telefon 0200 32300 så hjälper vi dig att rätta till det. Ha ditt ordernummer till hands, vilket du hittar i orderbekräftelsen som skickats till din e-post.
  • Går det att betala min nätbeställning i butik när jag hämtar paketet?

    Nej, det går inte att betala din nätbeställning i butik. Alla beställningar från vår webbutik måste betalas online i varukorgen via vår betalningsförmedlare, även om du väljer att hämta paketet i en IKH-butik.

  • Kan jag lägga till fler produkter i min beställning efter att jag slutfört köpet?

    Nej, det går tyvärr inte att lägga till fler produkter i en redan slutförd beställning. Om du vill komplettera din order kan du däremot lägga en ny beställning på de varor du önskar. Kontakta sedan vår kundtjänst verkkokauppa@ikh.fi / 0200 32300 och uppge båda ordernumren, så försöker vi slå ihop beställningarna om möjligt. Observera att detta görs manuellt och inte kan garanteras.  

  • Går det att slå ihop leveranser från olika beställningar?

    Om det går att slå ihop leveranser från olika beställningar beror på flera faktorer, som hur långt vi har kommit i hanteringen av dina ordrar samt vilken typ och storlek av produkter du har beställt. För att se om det är möjligt i ditt fall, kontakta vår kundtjänst verkkokauppa@ikh.fi / 0200 32300 och uppge dina ordernummer. Vi gör vårt bästa för att tillmötesgå din förfrågan.

  • Var hittar jag kvittot/fakturan för min webbeställning?

    Registrerad kund

    För att se dina tidigare beställningar och skriva ut kvitton, logga in på ditt kundkonto. Detta förutsätter att du är registrerad som kund hos oss och var inloggad när du lade beställningen. Logga in här.

    Jag har inget kundkonto

    Är du inte registrerad som kund kan du ändå få tillgång till ditt kvitto. Klicka här och ange dina orderuppgifter för att ladda ner eller skriva ut kvittot.

    Vid behov kan du också kontakta vår kundtjänst verkkokauppa@ikh.fi eller 0200 32300

  • Jag har glömt mitt lösenord - vad gör jag?

    Om du glömt ditt lösenord kan du återställa det genom att gå till glömt lösenord varefter du får ett e-postmeddelande med en länk för att skapa ett nytt lösenord.

  • Jag har inte fått någon faktura för min beställning

    Jag har betalat min beställning med Svea Faktura, Svea Delbetalning eller Svea B2B Fakturering. Jag har fått min beställning, men jag har inte fått någon faktura.

    Svea Faktura och Delbetalning:
    Om du valt faktura som betalningsmetod kommer Svea Bank att skicka fakturan till den e-postadress du angav vid beställningen. Fakturan skickas vanligtvis inom två veckor. Tänk på att kontrollera din skräppostmapp om du inte ser fakturan i din inkorg. Observera att Svea Bank är avsändare och mottagare av betalningen, inte IKH.

    Svea B2B Faktura:
    För företagskunder skickas fakturan automatiskt som e-faktura om företagets uppgifter finns registrerade i e-fakturaregistret. Om företaget inte är anslutet till e-fakturatjänsten skickas fakturan istället till den e-postadress som angavs vid beställningen.

  • Vad gör jag om min beställning innehåller fel produkter, är ofullständig eller har defekta varor?

    Kontakta vår kundtjänst verkkokauppa@ikh.fi eller 0200 32300

Returnering eller annullering av en order

  • Jag vill annullera en beställning som kanske inte har skickats ännu

    Vänligen kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt på verkkokauppa@ikh.fi / 0200 32300. Ha ditt ordernummer till hands, vilket du hittar i orderbekräftelsen som skickats till din e-post. Om din order inte har skickats än kommer den att annulleras och eventuell betalning återbetalas. Om paketet redan har levererats kommer vår kundtjänst att hjälpa dig med nästa steg för att hantera problemet.

  • Hur returnerar jag produkter som jag köpt i IKH:s webbutik?

    Returinstruktioner medföljer din beställning. Följ dessa anvisningar när du vill returnera en produkt. Om du behöver ytterligare vägledning kan du besöka vår sida med returinstruktioner. Där hittar du steg-för-steg-guider om hur du fyller i en returanmälan och skickar tillbaka varor.

  • Jag har ingen returetikett - hur returnerar jag produkten?

    För större varor eller TFG-försändelser som levererats utan returetikett, kontakta vår kundtjänst för hjälp med returen: verkkokauppa@ikh.fi / 0200 32300

  • Är returnering gratis?

    Att returnera produkter som beställts från vår webbutik är kostnadsfritt. Tänk dock på att vissa varor som räknas som hygien- och intimprodukter inte kan returneras om förpackningen har öppnats, t.ex. andningsskydd, hel- och halvmasker, öronproppar, underkläder, strumpor.

  • Kan jag returnera produkten direkt till en IKH-butik?

    När du vill returnera en vara från en beställning, använd i första hand den medföljande returetiketten och följ de bifogade returinstruktionerna.


    Du kan även lämna in din retur i den IKH-butik där du hämtade din beställning, så vidarebefordrar de returen åt dig. Kom ihåg att alltid meddela webbutikens kundtjänst om din retur, oavsett hur du skickar tillbaka varan.
    När returen har behandlats av webbutikens returhantering sker återbetalningen via samma betalningsmetod som användes vid beställningen.

IKH presentkort

  • Vad gör jag med ett outnyttjat presentkort?

    Våra presentkort är giltiga i 24 månader från inköpsdatumet. Efter utgångsdatumet kan presentkortet tyvärr inte längre användas och eventuellt kvarvarande värde förfaller. Observera att ingen återbetalning sker för outnyttjat värde på utgångna presentkort.

  • Var kan jag betala med ett IKH presentkort?

    Du kan betala med presentkort i kedjans IKH butiker och i webbutiken ikh.fi.

  • Vad ska jag göra om mitt presentkort försvinner eller blir stulet?

    Om ditt presentkort har försvunnit, kontakta IKH:s kundtjänst så snart som möjligt. Ha presentkortsnumret till hands, vilket är nummerserien på kortets baksida. Med hjälp av detta nummer kan vi makulera kortet och förhindra obehörig användning. Observera dock att vi tyvärr inte kan ersätta borttappade eller stulna presentkort.

  • Hur kan jag förlänga giltighetstiden för mitt presentkort?

    Våra presentkort är giltiga i 24 månader från inköpsdatumet. Efter att giltighetstiden har löpt ut kan presentkortet inte längre användas eller förlängas. 

  • Hur returnerar jag en vara som jag betalat med presentkort?

    Produkt köpt i butik:
    Om du behöver returnera en produkt kan du vanligtvis lämna tillbaka den i samma butik där du gjorde ditt köp. I första hand kommer vi att byta ut varan mot en ny produkt.

    Produkt köpt från webbutiken:
    Gör en returanmälan genom att följa instruktionerna som medföljde din beställning. Om du inte har kvar instruktionerna, klicka här för en steg-för-steg-guide om hur du gör en returanmälan och skickar tillbaka varorna. När vi har mottagit och behandlat din retur kommer vi att återbetala pengarna till ditt presentkort.

  • Hur kan jag själv kolla mitt saldo?

    Du kan kontrollera saldot på ditt presentkort här eller i en IKH butik. Ange ditt presentkortsnummer och din pinkod för att kontrollera ditt saldo. På ett fysiskt presentkort finns denna information på baksidan av kortet. För ett digitalt presentkort finns numret och pinkoden i det e-postmeddelande som du fick presentkortet med.

  • Hur fungerar presentkortet på Åland?

    Presentkort från IKH kan även köpas och användas på Åland, men tillvägagångssättet skiljer sig något från Fastlandsfinland. För kunder på Åland gäller följande: Fysiska presentkort finns att köpa i vår partnerbutik på Åland. Digitala presentkort kan köpas i vår webbutik, som är tillgänglig även på Åland. Beställningar från ikh.fi levereras inte till Åland, därför går det inte att beställa fysiska presentkort från denna webbplats.
    Presentkort som köpts i Fastlandsfinland kan användas för att betala på Åland och tvärtom. Oavsett var kortet är inköpt går det att utnyttja i alla IKH:s försäljningskanaler.

Frågor om produkter

  • Hur ser jag om en produkt finns i lager hos min lokala IKH-butik?

    Tillgänglighetsinformationen som visas i vår webbutik gäller endast för beställningar gjorda online. Om du vill köpa en produkt i en fysisk IKH-butik, kontakta din närmaste återförsäljare för att få bekräftelse på tillgänglighet, leveranstid och pris. Dessa uppgifter kan variera mellan webbutiken och de fysiska butikerna.

  • Jag skulle vilja ha mitt företags logo tryckt på arbetskläder

    Om du har köpt ett plagg i en IKH-butik kan du beställa tryck som en tilläggstjänst. För att göra din beställning, besök din närmaste IKH-butik. Mer information om vår trycktjänst hittar du här.

  • Kan jag hitta storlekstabeller för kläder någonstans?

    För de flesta plagg finns det en länk till storlekstabellen i avsnittet "Bilagor och filer" i produktinformationen.

Växla Nav
Välj språk
Varukorgen